Träningsåret 2023

Efer några års uppehåll så är det dags igen att skriva om träningsåret 2023. Kanske känns det extra roligt efter ett år som just inneburit mycket träning jämfört med de senaste åren som präglats av en del skador.

Året började med traditionsenligt upplevelselöpning med TNT på nyårsdagen. Det är en trevlig början på träningsåret. Jag fortsatte även detta år att vara ledare för Team Nordic Trail.

Mitt första mål var att springa minst en gång per vecka. Det är bra för konditionen att träna regelbundet och inte minst leder. Det lyckade jag med.

2023 blev året när jag på riktigt kände mig som en längdskidåkare. Jag tränade inför Tjejvasan och med eventuell tanke att köra hela vasaloppet. När jag stod på starlinjen utan vänner så kändes det ändå rätt. Jag hade köpt valla och den visade sig inte vara helt rätt för underlaget för dagen. Vid Hökberg fick jag stanna för att få omvallat, mer glid behövdes. Sedan gled jag hela vägen till Mora, eller nästan i alla fall. I år stannade jag till hos mannen som delar ut Jägermeister efter att vänner stannat till där tidigare år. Efter mål så blev det som vanligt en trevlig kväll i Mora. Men vasaloppet hoppade jag till slut över, trots att jag var tränad för det. En orsak till det var att i år var löpning på is ett av de större målen. Ville träna bra inför det och inte vara sliten efter ett 9-milslopp. Det var bitvis utmanande att träna på föränderligt underlag men också lärorikt. Med vänner åkte jag till Gol och sprang Frozen lake marathon.

Sedan blev det att träna på. Fick möjlighet att åka med TNT till Mallorca. Det gav bra träning på stigar, höjdmeter och trevligt sällskap. Tog det lugnt någon vecka innan jag började träna inför årets stora mål Sälen fjällmaraton. Dessförinnan tog jag revansch på Ultravasan.

I år sprang jag en sträcka på Gestrikeleden ensam och sprang upp och ner för en slalombacke jag åkt förbi hundratals gånger men inte kört något backpass i. Det gav bra träning men också en smärre känning i baksida lår och hälsenor.

Var lite sliten efter de två loppen så början av hösten tog jag det lugnt igen. Många dagar med ösregn, kraftiga vindar och sedan många minusgrader gjorde att min naturliga följeslagare Jalle tyckte löpning inte var så roligt. Då passade jag på att köpa tyngre vikt och körde lite hemma.

I år höll jag i TNT:s julavslutning. Vi körde en variant på front yard med uppgifter att lösa innan, under eller efter ett varv. Det var riktigt skoj.

Då vintern kom tidigt och natursnö funnits i skogen drog jag till Rönnbyspåret och för första gången tog jag mig till Lista. Det var underbar känsla att få åka i skogen och inte slita runt i konstsnöspåret. Men det där med valla ska jag kanske orka bry mig om snart.

Planerna för 2024 har påbörjats. Fick en startplats till ett ultralopp i julklapp så nu är det bara att försöka hänga kvar i bra träningsform.