Vilken pannlampa ska jag köpa?

Jag får många frågor om jag kan ge tips om vilken pannlampa de borde köpa för löpning. Vilken pannlampa som passar dig beror på hur du ska använda den. Först av allt så kommer priset du vill ge för en lampa avgörande för vilken du kommer att välja.   

Smidighet och hur den sitter är väldigt viktigt och ska den använda den direkt mot hud eller kommer den att användas med en buff eller mössa under. Ljusstyrkan (lumen) är också viktigt, ju högre siffra desto mer ljus. En del gånger är det svagt ljus om fungerar tex mycket snö, andra gånger är det kanske det starkt ljus som gillas bäst. Under 500 lumpen skulle jag säga är för vandring, 3000 lm eller mer för orientering och cykling och något där i mellan för löpning. Bra spridning på ljuset kan upplevas ge ökad trygghet för sikten omkring en ökar, men tekniska stigar är ljus längre fram på stigen som är bra. Sedan är det bra att fundera över pannlampans batteritid och batteripaketets placering. Under långa turer på natten är det lång batteritid som är det viktiga, och att kunna byta batteri, eller ha möjlighet att ha flera stavbatterier i batteripaketet, andra gånger är ett litet och lätt batteri att föredrag. En del har väska med sig och kan ha batteriet där. Fördelning och tyngd på huvudet med placering bak eller fram är en smaksak eller vanesak. Så fysisk storlek och vikt beror på tillfälle men också känsla och styrka. Man vill inte ha en för stor lampa och inte heller en som upplevs klumpig.

Alla lampor har för inställda ljusstyrkor, några kan anpassa ljuset mot hur ljuset är där du är och en del kan du själv få ställa in funktioner och ljus. För många funktioner kan också vara jobbigt att ha koll på när man blir trött. En del har också en röd lampa bak så du syns i mörkret för de som är bakom dig.

Tillbehör kan vara bra om du tänkt använda pannlampan i andra sporter, cykelfäste, hjälpfäste, förlängningskabel.

* Pris
* Batteri
* Ljusstyrka och spridning
* Vikt och fysisk storlek
* Speciella funktioner

Det bästa är att testa sig fram för att skapa sig en egen känsla och uppfattning om vad som fungerar bäst.Jag är mycket förtjust i Petzel Swift RL men Silva Trail Speed är en ny bekantskap som jag gillar. Springer jag på belysta gång- och cykelvägar men vet att det brukar vara trasiga lampor eller mörka partier så använder jag en mycket liten lampa (som på bilden). Det ökar också min synlighet för andra trafikanter.