Lättläst: Moderaterna i Västerås

Ett friare, tryggare och starkare Västerås
Det är mycket som måste bli bättre i Västerås.
Västerås har stora problem.
Vi har varit en trygg stad.
Men så är det inte längre.

Brotten blir fler och fler.
Barn blir rånade på väg hem från skolan.
Antalet stölder ökar.

Många människor har inget arbete.
De måste få bidrag för att överleva.
Utanförskapet ökar,
allt fler människor är inte med i samhällets gemenskap.

Många vägar har hål och sprickor.
Buskar och sly döljer sikten.
Trasig belysning upplevs otryggt.

Så vill vi inte att det ska vara!

Vår politik kan lösa problemen och få ordning i Västerås.
Därför behöver Västerås en ny majoritet.

Vi ska ha en stad där kvinnor vågar
vara ute på kvällen.
Vi ska ha en snygg och trygg stad.
Vi vill att fler städar gator och parker.
Vi vill ta bort klotter snabbare.

Det här vill vi göra mot brott:
Hårdare straff för brott.
Fler ordningsvakter i hela kommunen.
Arbeta för att stoppa ungdomar från att bli kriminella.

Det här vill vi göra för att skapa fler jobb:
Snabba och tydliga besked till företag.
Sänka avgifter som företag betalar.
Mer mark för företag att bygga på.

Det här vill vi göra för idrott:
Vi satsar på idrott för barn och ungdomar.
Vi ska ha fritidsaktiviteter för alla.
Vi vill höja Vedbobacken.

Vi vill utveckla Rocklunda.
Vi vill skapa fler leder för ridning.
Vi vill bygga en ny arena för friidrott.

Det här vill vi göra för skolan:
Alla barn ska kunna välja skola.
Gemensamma regler för alla kommunala skolor.
Fler lokaler till särskolan.

Det här vill vi göra för miljön:
Fler platser att ladda elbilar.
Bättre kvalitet på vatten i Mälaren och Svartån.
Vårda vår natur och bekämpa invasiv arter.

Det här vill vi med byggnation:
Vi vill bygga högre hus i centrum.
Vi vill bygga fler boenden för äldre.
Vi vill anställa en stadsarkitekt.

%d bloggare gillar detta: