När skador sätter stopp och vägen tillbaka

Det har varit stiltje på bloggen. Det finns tyvärr en tråkigt orsak. En olycka har satt stopp för min träning (och en del annat) under stora delar av hösten.


Det första är ju att försöka bli bra nog att kunna göra vanliga saker som att kliva ur sängen, prata med andra, göra vardagssysslor osv.

Nästa steg är att kunna arbeta och med det tempo som det är idag på många arbetsplatser.

Här någonstans tyckte sjukgymnasten att jag borde börja springa för att få igång blodcirkulationen. Den som är van att träna måste träna för att inte bli än sämre (och då upp humöret). Fick rehabiliteringsövningar som skulle göras flera gånger om dagen. De är viktigt att göra dem, även om de känns ovana, och i vissa falla märkliga.

Det blev en mycket sakta jogg men kände mig bra och distansen blev för lång. Ett bakslag. Inte helt ovanligt när man ska ta sig tillbaka från en skada. Viljan är starkare än kroppen.

Vila en vecka, försöka återgå till vanliga vardagsmotion och så ett nytt försök. Denna gång klokare, därmed än saktare och kortare. Vila någon dag för att sedan bara öka lite på distansen. Det brukar sägas ökning Max 4% av distansen under tidigare vecka. Känns det bra kan det vara frustrerande men kroppen behöver tid att anpassa sig.

Kan riktigt känna hur konditionen och muskelstyrkan försvunnit men det är bara att kämpa på och göra det man kan. Det går inte att skynda på processen. Försöker komma upp lite i mängd och viss hastighet innan jag i huvudtaget funderar på att springa på stigar, med sällskap eller någon träning som kan sägas vara planerad/målinriktad. Det får ta den tid det tar. Vill inte ha fler bakslag. Från att ha sprungit som mest under en vecka i våras till total vila i flera veckor är inte roligt. Så tävlingsåret 2019 blev det bara ett maraton och vårruset. Kan bara hoppas och kämpa under hösten så att nästa år kan bli ett bättre träningsår.

Inspireras mycket av Kipchoge som sprang ett maraton på 1.59.40. Och idag dagen efter tar kenyanskan Brigid Kosgei Paula Radcliffes gamla marathontraining, ny tid är 2.14.04. Två helt otroliga prestationer.

Var rädd om er och ta det lugnt. Livet kan ändras snabbt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s