Träningsprogram och träningsplanering

Så här i början av december börjar många träningsprogram inför våren och sommarens maraton. Med viss nervositet börjar många träna inför sitt första långlopp, maraton eller för att sätta nytt PB. 

Dock ska man komma ihåg att programmen är standardiserade och tar inte höjd för att livet kommer emellan. Resor, sjukdomar, familjeproblem, stress på jobbet, flytt eller skador. Ibland går de att anpassa och flytta ett pass men ibland så behöver man lyssna på kroppen. Stå över ett pass, tre eller kanske någon vecka. Då är tumregeln att gå tillbaka lika långt i programmet som uppehållet varit. Även om det ofta kännas stressande och att man oroar sig för om tävlingen kommer att gå att genomföra med bibehållen mål. Men att ta den där pausen i tid kan vara skillnaden mellan en svårare skada med längre paus än den där veckan.  Att vara skadefri och träna efter vad kroppen klarar av är det man långsiktigt tjänar mest på för att kunna förbättra sig. Det är lättare sagt än gjort när kanske ens vänner eller de man följer på instagram kör ena tävlingen eller utmaningen efter den andra. 

Ett annat råd är att inte stirra sig blind på antalet km eller pressa varje sekund på alla pass. Vid längre lopp kan det vara bra att att tänka mer på tiden man är igång eller ta några korta gånginslag i långdistanspasset. Det kan du vinna på i längden. Har faktiskt blivit omsprungen av medtävlande som kört korta gånginslag på tävling. Är du bra gångare så kan det göra det lilla extra för att slippa springa in i den beryktade väggen. 

Har du inga planerade lopp under våren så är en återhämtningsperiod under senhösten och tidig vinter ett skönt avbräck för en hårt tränad kropp. Eller några alternativpass fler i veckan.


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s