Lyssna på kroppen inför en tävling

Inför en tävling så är det många som följer ett träningsprogram. Det är standardiserat och tar sällan höjd för att livet kommer emellan. Resor, sjukdomar, familjeproblem, stress på jobbet, flytt eller skador. Ibland går de att anpassa och flytta ett pass men ibland så behöver man lyssna på kroppen. Stå över ett pass, tre eller kanske någon vecka. Även om det kan kännas stressande och att man oroar sig för om tävlingen kommer att gå att genomföra. Att ta en paus i tid kan vara skillnaden mellan en svårare skada med längre paus än den där veckan.

Om pausen blir lite längre eller om flera nyckelpass uteblivit så är det inte värre än att man under tävlingen får gå till plan B. Och komma igen en annan tävling. Det viktiga är ju att man är hel och frisk, alternativet är värre. Plan A kan vara att klara en viss tid, inser man tidigt att det inte är ens dag tex förkylning på gång då kan plan B vara att njuta av loppet och ta sig i mål. En DNF kan då undvikas.

Vad är då kroppens förvarningar? Det kan vara stumhet under eller efter ett träningspass, ett det kommer en molande värk under träning, att det börjar göra ont efter ett pass eller att någon kroppsdel börjar domna bort. Att vara trött, öm eller tom värk är naturligt om man ökar träningsmängden. Men går smärtan inte över efter en km vid löpning eller uppvärmning så är det lika bra att linka hem.

Är man förkyld går det att träna lättare men har man halsont eller feber så är det vila som gäller. Läste nyligen en artikel som även ger tips på bra alternativa träningsformer för en löpare utifrån olika ställen man kan få ont på.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s