Träna med mens

Har funderat en tid om detta är ett ämne att skriva om. Det är ju märkligt nog lite tabubelagt. Noterar att Libresse efter alla år till slut har insett att blod är rött (och inte blått ) genom en kampanj #bloodnormal

Många flickor och kvinnor som tränar har svåra smärtor, har kraftiga blödningar och får då lätt låga järnvärden och påverkas så klart kraftigt. Andra har knappt mens eller känner inte nämnvärt av de. Speciellt tjejer som tränar mycket hårt och stressar mycket så kan mensen försvinna helt. En tredje har lite ont eller kan hantera det.

Under min uppväxt och jag fick ont så tränade jag lite extra för att få något annat att tänka på, få träningsvärk och få igång magen. Ofta när man tränar så minskar mensen. Det funkade för mig. Det är inte säkert att det funkar för någon annan. Man måste hitta fram till sina individuella lösningar.

Härom året fick jag mens lagom till London maraton som jag under lång tid sett fram emot. Hur skulle det gå? Oron var påtaglig. Bajamajor känns inte till vardags så fräscha än mindre under en mens. Jag köpte någon storlek större av tampong och hoppades att det skulle hålla. Tänkte det ger minst skav. Lade ned extra tampong i överdgaspåsen och tror att jag hade en i extra ficka under loppet. Kroppen insåg att jag arbetade hårt och mensen minskade och jag klarade därför att åka till starten, vänta på start i en timme, springa loppet, hämta överdragskläder och ta mig till hotellet innan jag bytte. Jag gjorde personbästa på det maratonet. Riktigt kul att kunna prestera trots oron under loppet. Race rapporten hittar du här, jag valde då att inte nämna detta. Såg att en elitlöpare valt en annan lösning. Man gör det man känner sig bekväm med.

I detta sammanhang måste jag ge cred till Clara Henry, även om jag inte läst boken tror jag det är en mycket viktig bok.

Snart börjar Västerås idrottsgala. Där ska vi fira västeråsare som presterat bra under SM, EM, VM. Kan säga att många av dem har tränat och tävlat med mens. Det är inga konstigheter.

Kommentera

