Energi under längre distanser

Vid längre distanser behöver man fylla på energi för att orka hela loppet. Man behöver vänja sig under träning för att veta vad som fungerar bäst för kroppen att ta upp och vilka smaker som man gillar. Att äta något okänt, bara ha bars som man trodde var gott men som man inte klarar av att äta under aktivitet för att smaken är outhärdlig eller som kroppen reagerar negativt på är förödande om man vill prestera sitt bästa. Bland det äckligaste jag smakat är hallonlakrits swebar som en kompis råkat köpa som bara växte i munnen och Powerbar cookie dough som jag fick efter ett lopp. Den slängde jag efter första tuggan.

Det är inte roligt om hela munnen är full av socker och magen av vätska efter för mycket sportdryck, eller förpackningen och kakan visar sig vara helt kladdig. Det är också viktigt att veta vilken frekvens som sin egen kropp behöver energi. Olika lopp kräver så klart olika strategier. Vad som funkar för mig kanske inte funkar för dig. Det är bara att pröva sig fram. Vi många matstationer brukar det finnas chips, nötter, saltgurka, banan, apelsinklyftor, pannkakor/plättar/våfflor och vätskestationer vatten, sportdryck, te/kaffe, cola, buljong och saft. Har hört att det kan serveras pizza och pasta. I Marocko hade de lokala guiderna dadlar, nötter med socker, kex och så klart berberwhisky. Ultravasan har inte helt oväntat bland annat blåbärssoppa och vasaloppsbullar. Ett wienerbröd sitter sällan fel om man har support längs vägen som kan dela ut.

fullsizeoutput_1d9Det kan snabbt dra iväg när en bars kostar 18-30kr. En del gör sina egna, men att få dem kladdfria kan vara krångligt. Andra klarar sig bra på med en nötblandning. Det senare räddade mig efter New York marathon, vetskapen att en god blandning av nötter i påsen med överdragskläder gav ny ork. På senare tid har jag insett att de dyra energikakorna kan bytas mot billigare alternativ. På Shotblocks är rekommendationen 3-6 i timmen under aktivitet med maxdos 12 st per dag. Jag brukar klara mig på vatten och paket under ett maratonlopp, dvs ca 1 chews per 5km.

Nedan följer några exempel på värden per 100 gram.

Bars                   Vitargo                    Grenade Carb killa     Snickers
                             323 vanilj                Fudge Brownie
Energi                404                             359                                    487
Fett                     14.1                             13.3                                   24
Kolhydrater     60.6                            22.6                                  63
Salt                     0.035                          0.75                                  0.189
Protein              6.8                              38.9                                   7
En förpackn     80g/323 kcal            60g/215kcal                    50g/242kcal
Pris                     25kr                           21kr                                   5kr

Per portionsförpackning
Chew                G Endurance    Clif blocks   Gott&blandat
(en 38g)              (en 60g)        (100g, en portion 120g)
Energi               120                       320                  346
Fett                    0                           0                      <0.5
Kolhydrater     31                         80                    85
Salt                    0.105                   0.75                 0.15
Protein             0                           0.43                 0
Kalium              0                          7                       0
Pris                    13kr                     39kr                17kr

Riktiga gel är trögflytande och söta. Många magar klarar inte av dem och de behöver kompletteras med en mugg vatten. Jelly beans är lite hårdare gelebönor som man kan tugga på. Salt kan man få i sig genom saltgurka eller salttabletter.

Vätskeersättning som resorb kan vara bra för återhämtning men gillar Nuun som jag passar på att köpa när jag är utomlands, dyra men trevligare att dricka. Annars göra jag eget med druvsocker, salt med hemmagjord saft eller färskpressad juice.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s