Utvärdering och framtidsplaner

Jag har förstått att en del av mina läsare tycker jag borde skriva mer om löpning. Så det är väl bara att skriva om det. 

Så här i början på ett nytt år bör en löpare utvärdera sitt gångna löpar år och lägga upp planering inför det nya året. Hur många mil blev det? Vilka lopp genomfördes? Hur kändes kroppen? Vad var bra och var finns det förbättringspotential. Vilka lopp planeras in och därmed träningsupplägget för formtoppar under året? När kan mängdträning göras?

När målen och träningsplaneringen är lagd är det bara att genomföra den. Eller så bara. En del justeringar kommer att behövas göra utifrån jobb, familj, resor, ev förkylningar och skador. I Sverige är Anders program de kanske mest använda. I USA finns det flera löparguru:s. Under höst/vintern körde jag efter Hal Higdons marathon 3 för de som av olika anledningar bara hinner med tre löpppass i veckan.

Detta sätt att utvärdera och planera kan också användas inom andra områden som jobb. För den som gillar att föra statistik eller sätta mål för att få igenom saker.

För min del innebär detta att jag kan konstatera att jag sprang omkring 20 mil mer 2014 än skadeåret 2013. Detta trots två valrörelser och fortsatt rehabilitering. Det blev ett maraton och några traditionella lopp. I mina mål för i år ingår förutom att få mer mängdträning att jag ska genomför två maraton och några traditionella lopp. Om kroppen och uppdragen tillåter så hoppas jag också på att det blir några spontana lopp på vägen.

Gillar du det jag skriver? Kommentera gärna.

%d bloggare gillar detta: